PROGRAM PROFILAKTYCZNY
Z MISIEM TULISIEM - WESOŁO
I BEZPIECZNIE
Autor programu:
- mgr Maria Goleń - Dyrektor przedszkola Nr 12 w Chorzowie
Współuczestnicy programu:
- Komenda Powiatowa Straży Pożarnej
- Wydział Edukacji Urzędu Miasta Chorzów
- Wydział Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności Urzędu Miasta Chorzów
- Fundacja "Dar Misia"
SPIS TREŚCI
- Charakterystyka programu
- Cele główne programu
- Cele szczegółowe programu
- Adresaci programu
- Formy pracy
- Podstawowe zagadnienia i cele operacyjne programu
- Tematyka szkoleń dla rodziców i nauczycieli "Szkoła dla rodziców i nauczycieli - "Moje dziecko bezpieczne i zdrowe"
- Procedury osiągania celów
- Zadania do wykonania
- Materiały informacyjno-edukacyjne niezbędne do wdrożenia programu
- Ewaluacja
- Przypuszczalny koszt wdrożenia programu
PLAN DZIAŁAŃ
ZAŁĄCZNIKI DO PROGRAMU
>>>>>>> do pobrania: Bezpieczne_przedszkole.doc <<<<<<<
- Certyfikat "Bezpieczne przedszkole"
- Regulamin ubiegania się o certyfikat "Bezpieczne przedszkole"
- Warunki konieczne do uzyskania certyfikatu "Bezpieczne przedszkole"
- Karta zgłoszenia do programu "Bezpieczne przedszkole"
ANEKS DO PROGRAMU
>>>>>>> do pobrania: Przyklady_zajec.doc <<<<<<<
- Przykładowe scenariusze zajęć z Misiem Tulisiem
- Przykładowe opowiadania i wiersze do wykorzystania podczas zajęć
1. Charakterystyka programu
Program ma na celu kształtowanie pozytywnych i bezpiecznych postaw i zachowań dzieci w wieku przedszkolnym w sytuacjach trudnych, zagrażających zdrowiu a nawet życiu.
Dzieci w wieku przedszkolnym szybko i łatwo przyswajają wiedzę. Nie mają problemów z opanowaniem prostych zasad dotyczących bezpieczeństwa oraz prostych czynności ratowniczych. Jednocześnie dzieci właśnie w tym wieku narażone swą na wiele niebezpieczeństw. Wiedza i umiejętności z zakresu edukacji bezpieczeństwa powinny być zatem nabywane przez dzieci już na etapie edukacji przedszkolnej.
W "bezpieczny świat" wprowadza dzieci bajkowa postać MIŚ TULIŚ, który w towarzystwie strażaka, policjanta lub psychologa pomaga zrozumieć dzieciom czego powinny unikać i jak zachować się w obliczu niebezpieczeństwa.
Program ma charakter cykliczny i będzie realizowany od września do czerwca każdego roku szkolnego. Od marca do czerwca 2007 r. zostanie wprowadzony pilotażowo w obrębie bloku tematycznego dotyczącego bezpieczeństwa przeciwpożarowego "Pali się".
Corocznie po ukończeniu programu nauczyciele będą zobowiązani do przeprowadzenia ewaluacji oraz sporządzenia pisemnego sprawozdania z realizacji treści programowych.
Realizacja celów programowych odbywać się będzie w sześciu blokach tematycznych:
- "Pali się" - ochrona p/poż,
- "Uśmiech dla policjanta - czyli jak przedszkolak idzie drogą?" - bezpieczeństwo na drodze,
- "Baw się ze mną" - bezpieczeństwo podczas zabawy,
- "Nie - dziękuję" - kształtowanie właściwych postaw wobec obcych,
- "Co robić - zostałem sam" - zachowanie w sytuacjach nietypowych,
- "Zła pogoda" - zachowanie się w obliczu niebezpieczeństw związanych z żywiołami i anomaliami pogodowymi.
Program zawiera aneks do programu w postaci opracowanych przykładowych scenariuszy zajęć z misiem Tulisiem oraz zestawu wierszy, które mogą być wykorzystywane w realizacji poszczególnych bloków tematycznych. Wspomniane opracowania stanowią punkt wyjścia do realizacji w szerszym zakresie zagadnień programowych dla nauczycieli wdrażających program.
W celu pełniejszego zaangażowania w realizację programu rodziców i nauczycieli, została opracowana szczegółowa tematyka szkoleń obejmująca najważniejsze obszary działań programowych. Nauczyciele zostaną przeszkoleni w pierwszej kolejności. Udział w szkoleniu zostanie potwierdzony stosownym zaświadczeniem. Od września 2008 roku nauczyciele będą mieli możliwość ubiegania się o tytuł edukatora wychowania przedszkolnego w zakresie bezpieczeństwa w ramach programu profilaktycznego "Z misiem Tulisiem wesoło i bezpiecznie".
Rodzice i opiekunowie dzieci będą objęci szkoleniem w trakcie trwania programu tj. w ramach popołudniowych spotkań w przedszkolach zawartych w planach współpracy z rodziną dziecka. Szkolenia dla rodziców zostaną prowadzone przez przygotowanych wcześniej nauczycieli.
Szkolenia nauczycieli i rodziców mają charakter cykliczny i powtarzane są co rok.
Końcowym efektem realizacji w/w programu jest możliwość uzyskania certyfikatu jakości "BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE". Warunki uzyskania certyfikatu zostały określone w załączniku do programu.
2. Cele główne programu
- Wdrożenie dzieci w wieku przedszkolnym do stosowania zasad bezpieczeństwa poprzez ukazywanie źródeł powstawania sytuacji niebezpiecznych.
- Kształtowanie u dzieci właściwych postaw w obliczu zagrożenia.
3. Cele szczegółowe programu
- Zaznajomienie przedszkolaków z zagrożeniami z jakimi mogą się spotkać np. podczas zabawy w domu, w kontakcie z urządzeniami mechanicznymi, na podwórku, nad wodą, w trakcie zabaw z psem itp.
- Wyrabianie u dzieci właściwych postaw i reakcji w obliczu zagrożenia pożarowego, powodzi, huraganu, anomalii pogodowych oraz sytuacjach nietypowych takich jak zagubienie się w lesie, mieście, dużych zbiorowiskach ludzkich.
- Kształtowanie postaw asertywnych w kontaktach z osobami dorosłymi i umiejętności odmawiania w sytuacjach mogących narazić je na jakiekolwiek niebezpieczeństwo.
- Zapoznanie z podstawowymi zasadami obowiązującymi w ruchu drogowym.
- Zapoznanie dzieci z podstawowymi czynnościami ratowniczymi w warunkach nieobecności osób dorosłych.
4. Adresaci programu
Dzieci sześcioletnie w przedszkolach z terenu miasta Chorzów.
5. Formy pracy
- Spotkania dzieci i Misia Tulisia z przedstawicielami zawodów takich jak strażak, policjant, lekarz, strażnik miejski, psycholog itp. w ramach bloków tematycznych.
- Nawiązanie współpracy z rodzicami i opiekunami dzieci. Popołudniowe spotkania rodziców i opiekunów dzieci, prowadzone w formie warsztatów i prelekcji, ze specjalistami ( psycholog, kurator sądowy, lekarz, przedstawiciel straży pożarnej, policjant ) w ramach planów współpracy z rodzicami "Moje dziecko bezpieczne i zdrowe - szkoła dla rodziców".
- Konkurs plastyczny "Z Misiem Tulisiem mądrze i wesoło".
- Prowadzenie zajęć w formie zabawy i inscenizacji przez przeszkolonych w zakresie realizacji programu nauczycieli przedszkoli chorzowskich.
- Nauka wierszy i piosenek o charakterze prewencyjnym.
- Wycieczki do Komendy Straży Pożarnej w Chorzowie.
- Quizy i zabawy na tematy prewencyjne organizowane podczas corocznego Festynu "Misialia" w Górnośląskim Parku Etnograficznym.
- Popularyzacja programu poprzez wręczanie maskotek misia w hełmie strażackim.
- Umożliwienie chorzowskim przedszkolom ubiegania się o zdobywanie CERTYFIKATÓW "BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE".
- Publikowanie w lokalnych mediach informacji o prowadzonych działaniach.
- Nawiązanie współpracy z partnerskim miastem Iserlohn . Czerpanie z wiedzy partnerów w zakresie prowadzenia profilaktyki przeciwpożarowej i bezpieczeństwa wśród dzieci. Zapoznanie się z działalnością "Floriansdorf".
6. Podstawowe zagadnienia i cele operacyjne programu
Lp. |
Zagadnienia |
Cele operacyjne |
Uwagi |
1 |
Ochrona p/poż |
- dziecko zna przyczyny powstawania pożarów
- potrafi określić zasady zachowania się w sytuacji zagrożenia (ogień w domu, w lesie, w najbliższym otoczeniu - pożar we własnym mieszkaniu, w mieszkaniu sąsiednim, podczas zadymienia korytarza i klatki schodowej)
- zna numery telefonów alarmowych
- rozumie konieczność przestrzegania zasad ochrony przeciwpożarowej
|
Blok tematyczny: "Pali się" |
2 |
Bezpieczeństwo na drodze |
- dziecko zna, rozumie i stosuje w praktyce zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym (podczas poruszania się po chodniku, ulicy, na przejściu dla pieszych, w trakcie jazdy samochodem, rowerem itp.)
- zna podstawowe zasady pomocy przedmedycznej
- jak zabezpieczyć otwartą ranę
- gdzie założyć opaskę uciskową
- jak postąpić w przypadku ukąszenia przez owady, żmije
- zapoznało się ze sposobem masażu serca i sztucznego oddychania
- potrafi wezwać służby ratownicze w miejsce wypadku.
|
Blok tematyczny: "Uśmiech dla policjanta - czyli jak przedszkolak idzie drogą?" |
3 |
Bezpieczeństwo podczas zabawy |
- dziecko zna podstawowe zasady zachowania się nad wodą, w lesie, na placu zabaw, podczas zabawy w domu, w kontakcie z przedmiotami mechanicznymi, itp.
- wie czym są środki chemiczne stosowane w gospodarstwie domowym
- potrafi umiejętnie zachować się w kontakcie ze zwierzętami
- zna sposoby zachowania się na wypadek ataku psa
|
Blok tematyczny: "Baw się ze mną" |
4 |
Kształtowanie właściwych postaw wobec obcych
- umiejętności odmawiania,
- wyrażania swoich potrzeb,
- ograniczonego zaufania do obcych,
- umiejętności proszenia o pomoc,
- określania cech charakterystycznych i rysopisowych,
- oceny sytuacji jako zagrażającej,
- łamania zasad i tajemnic w sytuacji zagrożenia
|
- dziecko wykazuje asertywną postawę wobec osób jemu nieznanych
- potrafi grzecznie odmówić nieznajomej osobie
- potrafi w sytuacji zagrożenia prosić o pomoc
- zna rodzaje niebezpieczeństw jakie mogą grozić dziecku:
- "zły dotyk"
- przemoc, agresja
- niebezpieczeństwo związane z oddaleniem się z miejsca zamieszkania
- poczucie osamotnienia i strachu
- informuje rodziców lub opiekunów o zaistniałej sytuacji
|
Blok tematyczny: "Nie - dziękuję" |
5 |
Sytuacje nietypowe
- zagubienie się w lesie
- zagubienie się w dużym skupisku ludzi
- zagubienie się w mieście
- zacięcie w windzie
|
- Dziecko posiada umiejętność zachowania się w sytuacji zagubienia w lesie, dużym skupisku ludzi np. podczas festynów czy w dużym sklepie, lub w mieście
- Wie, kogo może prosić o pomoc
- Potrafi zachować spokój i wezwać pomoc w przypadku zacięcia się w windzie
|
Blok tematyczny: "Co robić - zostałem sam" |
6 |
Żywioły
- zachowanie podczas śnieżycy, powodzi, wichury, huraganu, burzy, dużego nasłonecznienia itp.
|
- Dziecko posiada umiejętność właściwego doboru ubrania odpowiedniego do warunków pogodowych
- Rozumie konieczność pozostania w miejscu bezpiecznym podczas trudnych warunków pogodowych
- Wie gdzie się ukryć i jak postępować w obliczu zagrożenia związanego z nagłą zmianą pogody
|
Blok tematyczny: "Zła pogoda" |
7. Szkoła dla rodziców i nauczycieli - "Moje dziecko bezpieczne i zdrowe."
Tematyka szkoleń dla rodziców i nauczycieli
Program szkolenia obejmuje nauczycieli i rodziców. Nauczycielki zostaną przeszkolone w miesiącu wrześniu a następnie podzielą się swoją wiedzą z rodzicami w ramach planów współpracy z rodziną dziecka, w których uwzględnią zagadnienia ze szkolenia.
Lp. |
Tematyka spotkania |
Osoby prowadzące |
Uwagi |
1 |
Ochrona przed molestowaniem, wykorzystywaniem i przemocą - podstawy prawne
- Kształcenie wychowanie i opieka dzieci przedszkolnych w świetle uregulowań prawa oświatowego
- Prawa i obowiązki dziecka
|
Starszy wizytator mgr Bożena Walotek - koordynator kształcenia specjalnego, integracyjnego oraz profilaktyki |
|
2 |
Ochrona przed molestowaniem, wykorzystywaniem i przemocą - praktyczne informacje
- jakie są główne zagrożenia,
- w jaki sposób dzieci stają się ofiarami przestępstw,
- jak chronić dzieci przewidując zagrożenia i jak im zapobiegać,
- jak kształtować u dziecka umiejętność prawidłowego zachowania się w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia,
- w jaki sposób przekazywać dzieciom wiedzę na temat zagrożeń,
- jakiego typu materiały dydaktyczne można wykorzystać,
- rodzaje i symptomy przemocy,
- przemoc w mediach.
|
Zawodowy kurator sądowy mgr Magdalena Prudło |
|
3 |
Kształcenie umiejętności wczesnego dostrzegania niepokojących objawów u dziecka
- metody dobrej komunikacji interpersonalnej,
- budowanie mocnej, odpornej osobowości,
- niepowodzenia szkolne,
- psychologiczne uwarunkowania agresji
|
mgr Magdalena Niemiec |
|
4 |
Pierwsza pomoc przedmedyczna
- w jaki sposób przekazywać dzieciom wiedzę w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej
- najczęściej spotykane zdarzenia wymagające pierwszej pomocy
- modelowy pokaz czynności ratowniczych
- zachowanie podczas śnieżycy, powodzi, wichury, huraganu, burzy, dużego nasłonecznienia itp.
|
Przedstawiciel Komendy Straży Pożarnej lub ratownik medyczny, lekarz |
|
8. Procedury osiągania celów
W przekazywaniu powyższej wiedzy należy stosować metody aktywizujące.
Zabawa jest naturalną formą nauczania dzieci w młodszym wieku szkolnym i przedszkolnym. Ważnym czynnikiem są także odpowiednie środki dydaktyczne (fantomy, tablice, plansze, ilustracje oraz środki audiowizualne). Należy w formie ćwiczeń przeprowadzać ewakuację budynku przedszkolnego, a także udzielanie pierwszej pomocy ofiarom wypadków.
Nauczyciele starszych grup przedszkolnych zostaną przeszkoleni w zakresie realizacji programu.
9. Zadania do wykonania
Współuczestnicy programu:
- Komenda Powiatowa Straży Pożarnej
- Wydział Edukacji Urzędu Miasta Chorzów
- Wydział Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności Urzędu Miasta Chorzów
- Fundacja "Dar Misia"
- Opracowanie kompleksowego harmonogramu działań związanych z wdrożeniem programu
- Przedstawienie założeń programowych lokalnemu samorządowi i zapoznanie z proponowanymi działaniami
- Zapewnienie niezbędnych do wdrożenia programu materiałów
- Przeszkolenie biorących udział w programie nauczycieli
- Udział w zajęciach z dziećmi w ramach zagadnień programowych
- Współorganizowanie wycieczek dydaktycznych oraz konkursów i imprez o charakterze prewencyjnym
- Współpraca z lokalnymi mediami w celu publikowania informacji o realizowanym programie
Przedszkola:
- Udział nauczycieli w szkoleniu
- Uwzględnienie w planach pracy oraz w planach współpracy z rodzicami zagadnień związanych z programem profilaktycznym "Z Misiem Tulisiem - wesoło i bezpiecznie"
- Prowadzenie szkoleń dla rodziców
- Przygotowywanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, stanowiących kontynuację zajęć prowadzonych przez Misia Tulisia i jego gościa
- Współorganizowanie wycieczek dydaktycznych oraz konkursów i imprez o charakterze prewencyjnym
- Wykonywanie pomocy dydaktycznych do wykorzystania podczas zajęć o charakterze prewencyjnym
- Nauka wierszyków i piosenek związanych z omawianymi zagadnieniami programowymi
10. Materiały informacyjno-edukacyjne niezbędne do wdrożenia programu
- Karty pracy zawierające treści programowe
- Maskotki z wizerunkiem "Misia Tulisia"
- Materiały dydaktyczne wykonywane i wykorzystywane przez nauczycieli w przedszkolach wdrażających program
- Program "Z misiem Tulisiem - wesoło i bezpiecznie"
- Materiały informacyjne - plakaty
11. Ewaluacja
Miernikiem efektywności programu jest:
- Ankieta ewluacyjna dla rodziców i opiekunów dzieci a także dla nauczycieli dzieci sześcioletnich uczęszczających do chorzowskich placówek przedszkolnych.
- Prace plastyczne wyłonione w konkursie "Z Misiem Tulisiem mądrze i wesoło".
- Wyniki konkursów i quizów o charakterze prewencyjnym zorganizowanych podczas dorocznego festynu " Misialia" ( wykazanie umiejętności praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy).
- Ilość certyfikatów wręczanych najlepszym placówkom przedszkolnym, po zakończeniu programu i zaprezentowaniu dokumentacji.
12. Przypuszczalny koszt wdrożenia programu
- Środki dydaktyczne (plansze, fantomy, ilustracje)
- Maskotki (miś Tuliś w hełmie strażackim)
- Nagrody w konkursie plastycznym
- Wykonanie dyplomów i podziękowań
- Wykonanie kart pracy
- Zaprojektowanie i wykonanie certyfikatów "Bezpieczne przedszkole"
- Zaprojektowanie i wykonanie statuetek "Bezpieczne przedszkole"
- Koszty związane z szkoleniami dla nauczycieli (wynagrodzenia prelegentów)
- Plakaty, materiały informacyjne
- Koszty związane z wydrukowaniem programów
PLAN DZIAŁAŃ OD MARCA DO CZERWCA 2007
Lp. |
Zagadnienia |
Cele operacyjne |
Uwagi |
1 |
Ochrona p/poż |
- dziecko zna przyczyny powstawania pożarów
- potrafi określić zasady zachowania się w sytuacji zagrożenia (ogień w domu, w lesie, w najbliższym otoczeniu - pożar we własnym mieszkaniu, w mieszkaniu sąsiednim, podczas zadymienia korytarza i klatki schodowej)
- zna numery telefonów alarmowych
- rozumie konieczność przestrzegania zasad ochrony przeciwpożarowej
|
Blok tematyczny: "Pali się" |
Lp. |
Przedsięwzięcia |
Uczestnicy |
Termin |
Uwagi |
1 |
Informacja nt programu profilaktycznego "Z Misiem Tulisiem - wesoło i bezpiecznie" w BIP UM Chorzow |
|
|
|
2 |
Spotkanie informacyjne dyrektorów przedszkoli celem przedstawienia propozycji wdrożenia programu |
- Dyrektorzy przedszkoli
- Współuczestnicy programu |
15.03.2007r.
Urząd Miasta. Mała sala posiedzeń godz.13.00 |
Przekazanie informacji nt. wdrażanego programu Zebranie deklaracji dotyczących przystąpienia do programu. Wręczenie programów. |
3 |
Przeszkolenie nauczycieli |
- Nauczyciele przedszkoli wdrażający program
- Współuczestnicy programu |
19.03.2007r.
Przedszkole nr 12 w Chorzowie ul Lipińska 9 godz. 13.00 |
|
4 |
Zaplanowanie i realizacja zajęć związanych z tematyką pożarnictwa i profilaktyki p/poż. |
- Nauczyciele wdrażający program
- Dzieci |
Kwiecień 2007 |
Realizacja zagadnień związanych z bezpieczeństwem w ramach pierwszego zagadnienia. Ustalenie harmonogramu spotkań z Misiem Tulisiem i Panem strażakiem. |
5 |
Spotkania z Misiem Tulisiem i Panem Strażakiem w placówkach przedszkolnych |
Fundacja "Dar Misia", P. 12, Komenda Straży Pożarnej. |
Kwiecień 2007 |
Wg harmonogramu ustalonego podczas szkolenia |
6 |
Opracowanie regulaminu konkursu plastycznego |
Dyrektor P.12 |
Kwiecień 2007 |
Rozesłanie regulaminu konkursu do wszystkich placówek |
7 |
Organizacja konkursu plastycznego "Z Misiem Tulisiem mądrze i wesoło" |
Współuczestnicy programu |
Kwiecień 2007 |
Dokładne terminy w regulaminie |
8 |
Wystawa pokonkursowa w Urzędzie Miasta |
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności Urzędu Miasta Chorzów |
Maj 2007 |
Termin po ustaleniu |
9 |
Wycieczka do Komendy Straży Pożarnej w Chorzowie |
Przedszkola, Komenda Straży Pożarnej w Chorzowie |
Maj 2007 |
|
10 |
Misialia 2007 - wręczenie nagród dla zwycięzców konkursu plastycznego, quizy, zabawy |
Współuczestnicy programu |
Czerwiec 2007 |
|
11 |
Spotkania z rodzicami. Ewaluacja działań. |
- Nauczycielki.
- Rodzice lub opiekunowie dzieci |
Czerwiec 2007 |
Zebranie i podliczenie ankiet w placówkach a następnie przekazanie ich do Wydziału Zarządzania Kryzysowego
i Ochrony Ludności Urzędu Miasta Chorzów |
12 |
Publikacje w prasie lokalnej |
Współuczestnicy programu, przedstawiciele prasy lokalnej |
Czerwiec 2007 |
|